2 het weekend - Reisverslag uit Hohenwalde, Duitsland van willemvandersteen - WaarBenJij.nu 2 het weekend - Reisverslag uit Hohenwalde, Duitsland van willemvandersteen - WaarBenJij.nu

2 het weekend

Blijf op de hoogte en volg

24 Augustus 2014 | Duitsland, Hohenwalde

Zaterdag ben ik om 6 aangereden naar het melkveebedrijf. Hier ben ik meteen begonnen met het temperaturen en het behandelen van de verse koeien hier was ik tot een uur of half 8 meebezig geweest. Daarna heb ik nog 25 nieuwe speen emmers in elkaar gezet.Ook heb ik de man van de kalveren even mee geholpen met het melk geven.Na de pauze zijn we begonnen met het droogzetten van de koeien deze koeien waren van te voren allemaal al gesepareerd zodat ze allemaal samen in separatieruimte stonden om zo drooggezet te worden. We hadden de koeien vanuit de separatie ruimte in de wachtruimte gejaagd om zo voor de laaste keer goed uitgemolken te worden en dan meteen drooggezet te worden. Dit gaat heel snel hier want als de koeien in de carousel staan komen er in een keer een stuk of 8 mensen de koeien mee droog zetten, maar dat moet ook want het zijn er ook een stuk of 40. Toen we de koeien drooggezet hadden hebben we de koeien meteen naar de andere stal in Lichtenberg gebracht zo 2 km verderop. Dit doen ze lopend. Hiervoor hebben ze speciaal een pad voor af gemaakt, vorig jaar deden ze de droge koeien nog met de veewagen weg brengen maar dat vonden ze niet opschieten. Smiddags hadden er nog een paar koeien gekalft die heb ik gemolken en het kalf meteen biest gegeven. Ook meteen de oornummers ingenepen en de navels ontsmet en het kalf ijzer gespoten en de koeien ook nog Kalcitat gespoten dit voor preventie. Ook heb ik nog een koe in de ziekenboeg met de heupklem opgetilt en een glucose infuus gegeven. Daarna ben ik gaan eten en gaan slapen

Zondag

Vandaag ben ik begonnen met het temperaturen en behandelen van de verse koeien. Vervolgens ben ik met Tim een jonge die bij de Ki organisatie (Alta) werkt meegereden naar de andere locatie om de tochtige pinken mee te insemineren en ook heb ik de koeien nog helpen insemineren dit keer moesten er 5 pinken geïnsemineerd worden en 8 koeien. Tim werkt bij Alta maar komt altijd maar op twee bedrijven insemineren en drachtigheids controller doen. Hij doet op dit bedrijf dan insemineren en nog op een andere melkveebedrijf hier 25 km verder op met zo 500 melkkoeien ook van een Nederlandse boer. Hier heeft hij een dag taak aan. Daarna ben ik mee de uiergezondheids groep gaan behandelen in de carousel dit is ook een aparte groep koeien die allemaal uieronsteking hebben of hebben gehad waarvan de melk niet in de tank mag. Smiddags heb ik nog 7 iglo's schoongespoten dit moest gebeuren omdat ze geen schone iglo's meer hadden staan, en er kalven op dit moment veel koeien af want er moeten deze maand 200 koeien kalven.

Gr Willem

  • 29 Augustus 2014 - 20:18

    Fam. Rommens:

    Hoi Willem, zo te lezen aan je verslag is het een leuke en leerzame periode.
    Geniet er van, groetjes Fam. Rommens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 7918

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2014 - 10 Oktober 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: