luzerne maaien - Reisverslag uit Lichtenberg, Duitsland van willemvandersteen - WaarBenJij.nu luzerne maaien - Reisverslag uit Lichtenberg, Duitsland van willemvandersteen - WaarBenJij.nu

luzerne maaien

11 September 2014 | Duitsland, Lichtenberg

Maandag middag waren ze hier begonnen met het maaien van de luzerne. Hier op het bedrijf hebben ze zo 150 hectare luzerne. De luzerne moet na het zaaien een keer door gebloeid hebben om de volgende keren er een mooie snede luzerne van af te kunnen halen, maar dan gaat de voederwaarde wel omlaag. Dit keer hebben ze de lucerne voor het bloeien gemaait om zo de voederwaarde te behouden. De lucerne was maandag en dinsdag gemaaid en ik heb al het lucerne dinsdag en woensdag opgeduind. Ook is er dinsdag en woensdag gehakselt. Bij de luzerne moet je met weinig toeren opduinen anders vallen er teveel blaadjes af en daar nu net de voederwaarde in dus de lucerne mag ook niet geschudt worden. Woensdag middag hebben we met zo 18 man de kuilondergestopt dit was dus ook binnen 2 uur gebeurd. We waren net op tijd klaar want het ging net regenen toen de plastic er op lag.

Gr willem